la Paz, Rurrenabaque

1 februari 2015 - Sucre, Bolivia

Deathroad

Helaas geen foto´s meer hier in Bolivia. De computers en het internet zijn hiervoor simpelweg te traag. Bolivia is echt anders dan Peru, meer een 3e wereld land, veel armoede. Alles lijkt wel kapot zoals gevels en straatwerk en er zijn veel zwervers en bedelaars. Ook het eten is veel minder uitgebreid dan in Peru. Toch weten we via reisgidsen een paar goede restaurants te vinden. Het is hier wel stukken goedkoper dat is dan weer mooi meegenomen. TIJD VOOR ACTIE! Ja stukske fietsen, en wel over de gevaarlijkste weg ter wereld! THE DEATH ROAD! Was heel gaaf om te doen, het is een zandpad die van 4600 meter hoogte (koud) naar 1100 meter gaat (tropisch warm). Nadat de remmen nog eens goed zijn gecontroleerd gaan we met 6 toeristen en 2 gidsen die gevaarlijke zandpad af. Hard naar beneden en veel remmen, anders vlieg je uit de bocht. En val je zomaar 1000 meter diep het ravijn in. Maar ook weer niet te hard remmen want dan slip en val je over de kiezelstenen. Drommels.... hier hoort echt een foto bij, het was er wel echt heel mooi. Stukken rots en hangend groenspul als een dakje boven je en soms watervalletjes die van honderden meters hoger, op het te befietsen zandpad neerstorten. Somige delen van de weg waren deels verwoest. Gewoon langsaf fietsen. Maar wel aan de rotswandzijne. Niet aan de kant van de afgrond, want de laatste halve meter is onbetrouwbaar. In het dal wacht bier en een zwembad om te acclimatiseren.

Amazone Jungle

Avond van tevoren begonnen met de malaria-tablettenkuur. De volgende dag melden we ons om 6 uur in de morgen op het vliegveld van La Paz. Klein vliegveld, zeg maar net als Eindhoven. Maar dan op zijn Boliviaans. Met een superklein propellor vliegtuig vliegen we met 20 mensen naar de Amazone Jungle. Heel bijzonder als je daar een uur later uitstapt. Vier treden naar beneden het trapje van het vliegtuig af. Ik zie een brede geasfalteerde landingsbaan van 2 km lang EN VERDER NIETS! Ja heel veel verschillende bomen met bergen erachter en nog meer bomen. Er staat  naast de landingsbaan een busje dat ons naar de dichtsbijzijnde nederzetting brengt. Dit is Rurrenabaque. Hier melden we ons bij een gids die ons met een 4X4 nog 3 uur rijden verder de Jungle in rijdt. Hierna nog een uur varen door de Pampas. Dit is een gebied wat moerasachtig is met veeel water en ook wat mangrovenbossen. Met de longtailboat varen we met een aantal short cuts door onder andere rietvelden maar ook stukken water die bedekt zijn met waterplanten. Als een dichtgegroeide vijver. Hij geeft gewoon gas bij en het smalle bootje vaart ons gewillig naar de lodge op palen. Geweldige plek, mooi uitzicht, heel veel vogels.  Ook van die gekleurde tukans en papagaaien. Maar ook grote roofvogels en witte kraanvogels. De komende dagen zullen we hier roze dolfijnen zien, maar ook kaaimannen, grote schildpadden en kleine aapjes, maar ook zwarte kaaimannnen > Deze zijn 3 a 4 meter lang en zien eruit als een krokodil. Ze zijn gevaarlijk, ongeveer 2 locals per jaar zijn de klos. Dit komt omdat zij vaak s´nachts vissen. Wanneer ze voor de 3e keer op eenzelfde plek gaan nachtvissen worden ze opgewacht door de zwarte kaaiman. Aldus onze gids. Verder zijn we gaan piranja vissen, zonsondergang kijken met bier en daarna in het donker terug varen. Heel vet, want met je zaklamp moest je door de pampas schijnen om rode oogjes te spotten. Van Kaaimannen dus, ik denk dat we er zeker 30 hebben gezien. Hierna lekker eten wat onze kok had gekookt in de lodge. En vroeg onder......het muskietennet. Dit is echt nodig want de muggen zijn echt agressief hier. De deet spray hielp wel, maar toch ben ik een aantal keer gestoken. Net als de rest van het gezelschap. Volgende dag gaan we slangen zoeken op een eiland in de buurt van de lodge, hier zouden vaak annaconda´s zitten maar helaas... ze laten zich vandaag niet zien op een baby annaconda na van 20cm. Hierna mogen we zwemmen! De gids zegt dat dit een veilige plek is omdat er veel dolfijnen zitten. De andere beesten zijn bang voor hun harde snuit. WAT DENKTE ZELF! Ik ga dus echt niet zwemmen in het water waar ik zojuist krokodillen, slangen en piranjas heb gezien! De Ierse Math kan de uitnodiging om te zwemmen niet weerstaan. Hij duikt het water in en komt na 5 minuten zwemmen heelhuids weer aan de boord. Wat een held!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Petra Van Antwerpen:
    2 februari 2015
    Geweldig weer om te lezen Dennis! !! Toppie!
  2. Ronny en ingrid:
    6 februari 2015
    weer mooie foto's Dennis
  3. Noortje:
    8 februari 2015
    Weer leuke verhalen en foto's Dennis!!!