Puno, Isla del Sol

25 januari 2015 - Isla Del Sol, Bolivia

Hola!

Met de Bolivia Hop bus vertrokken naar Puno, samen met Koen. De bus is minder comfortabel dan verwacht, toch weet ik in slaap te vallen en de volgende ochtend wordt ik wakker in Puno. Deze stad ligt op 4000 meter hoogte, even hoog als Tibet in de Himalaya. Alleen ligt hier een zoetwatermeer op deze hoogte, ter grootte van Brabant, Zeeland en Limburg samen! Lake Tikicaca! Het is hier dan ook muchu frio, koud dus. Om 6,30 krijgen.... nee kopen we een ontbijdt wat klaarstaat in een koude hal. Het broodje ei smaakt goed en samen met jawel.... een kop cocablaadjesthee. Het is genoeg om weer verder te kunnnen. We gaan varen, leuk maar nog koud. Na een half uur varen, komen we langs drijvende rieteilanden. Er zijn er 87 in totaal, allemaal bewoond!!! Door 3 of 4 families. We worden op zo´n eiland hartelijk ontvangen door het dorpshoofd die ons trakteerd op.....nee echt....rietstengels. Alleen de onderste 15 cm zijn afgepeld en dus waarschijnlijk eetbaar. Deze gastvrijheid mag je natuurlijk niet afslaan, het smaakt een beetje sellerie achtig. Niet verkeerd. Het eilandhoofd verteld hoe ze de drijvende rieteilanden maken en onderhouden. Eigenlijk gewoon heel veel riet bij elkaar gebonden. De huisjes staan ook weer op een verhoging van riet. Ook wordt verteld dat eten van het riet helpt tegen reuma, het is hier namelijk altijd koud en nat op dat riet. Een oudere dame op blote voeten zwaait dat ik naar haar huisje moet komen kijken. Heel basic, alleen een bed en een kast met tv erop. Daarna probeert ze haar handgemaakte placemats aan me te verkopen. No gracias, mijn rugzak is al zwaar genoeg.  Na een klein tochtje op een bootje van riet, dat speciaal voor toeristen is gemaakt gaan we met de grote boot terug naar Puno. Puno zelf ziet er niet zo gezellig uit dus reizen we meteen door naar Bolivia. Stempeltje halen bij ´Migrations¨ dat ging aan de Peru kant heel snel. Geld wisselen want we gaan voortaan betalen in Bolivianos. Ongeveer 500 meter lopen door de grensovergang, met veel slagbomen enzo.. Er staat ook een nieuwe bus klaar aan de Boliviaanse kant. Alleen nog even een stempel halen aan deze kant van de grens....mis. Er staat een rij net zo lang als bij droomvlucht in de Efteling op zondag. Er moeten 3,5 A4 tjes ingevuld worden met random vragen. Heel zorgvuldig ingevuld, ben ik eindelijk aan de beurt. Word alles op de stapel gegooit, stempeltje en doorlopen. Die gast zit gewoon steeds op zijn telefoon te spelen, en aan de 3 andere lege balie´s ook, wtf? Volgende bestemming > Copacabana, klinkt feestelijk niewaar? Vanuit dit havenplaatsje vertrekken we per boot naar Islas del Sol > Oftewel eiland van de zon, ik besluit dan ook samen met Koen en Ben (uit Engeland) dat we 2 nachten hier blijven. Na een hike van een uur met grote en kleine backpack, hiken we ongeveer 300 meter omhoog op zoek naar een hostel met mooi uitzicht, en een goede prijs. Wow het is hier echt mooi, en de horizon veranderd elke 5 minuten. Soms zien we prachtige gletsjers aan de andere kant van het Tikicacameer. Deze bergen zijn nog een paar duizend meter hoger, tot wel 6800 meter. In de avond gaan we op zoek naar een klein restaurantje dat door ´de Trotter´wordt aanbevolen. Ben weer blij met m´n hoofdlampje, we lopen het dorpje uit. De hoofdstraat van dit dorpje lijkt op een ezelpad, dat is het ook wel want deze lastdieren worden hier door de locals veelvuldig gebruikt. Er zijn geen gemotoriseerde vervoermiddelen op het eiland. We lopen verder omhoog en zien de maan in het meer schijnen aan de andere kant van het eiland, ok nu linksaf het eukalyptusbos in en dan moet het na een paar honderd meter aan de rechtse kant zijn....In dit donker bos word het wel erg twijfelachtig of we hier een restaurant gaan vinden... Opeens zien we een houten blokhut met riet op het dak, heel vaag komt er licht door de raampjes. GEVONDEN!! Het eten was super, echt knap dat de eigenaar dit alleen en zonder stroom voor elkaar kreeg bij kaarslicht en met een gasoven. Na verschrikkelijk goed geslapen te hebben, elf uur lang denk ik. En een goed ontbijdt in het gezellige hostel. Gaan we hiken op dit eiland, samen met Malou uit Den Helder. Haar had ik de dag ervoor uitgelachen omdat ze handschoenen aanhad. Helaas moest ik toegeven ze in de avond zelf ook gebruikt te hebben. haha. Aan de andere kant van het eiland zijn volgens de Inca´s de Zon en de Maan geboren. Met respect zien we hoe mensen hier deze bijzondere plek aanbidden. En de geboorteplaats van de belangrijkste Incagoden aanraken. Ook worden mensen door een soort pastoor ritueel gezegend. Via de andere kant van het eiland lopen we terug eenmaal weer in het dorpje zien we ineens Fleur en Melvin op een dakterras zwaaien. Heej komen jullie chillen? Tja dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren, bier halen en het was nog erg gezellig. De volgende dag varen we terug naar copacabana. Hier zit ik nu in een internetcafe de reislog bij te werken. Hier blijven we 1 nacht, nog steeds met Koen en Ben dus. Morgen copacabana verkennen en dan gaat de Hop-on bus verder naar voorlopige eindbestemming la Paz.

Chao

1. Johanna:
    26 januari 2015
    Hallo dennis
    wel gezellig dat je met koen en ben kan trekken op dit moment. En ook leuk dat je fleur en melvin toch geregeld ontmoet.
    zo zie je maar weer dat je toch elke keer weer leuke gezellige mensen tegenkomt.
    Het weer is aan het veranderen daar bjj jou. Nu ook steeds kouder.
    maar nog steeds droog Begrijp ik.
    bedankt voor je uitvoerige beschrijving van je reis.
    zo genieten wij ook mee. Groetjes johanna