Atlas gebergte, Imlil

6 januari 2018 - Imlil, Marokko

Met onze huurauto opweg naar het atlas gebergte. Marakesch is helemaal vlak maar we konden vanuit de stad het imposante gebergte al zien! Eenmaal de stad uit was het 1 lange weg tot aan de voet van het gebergte. Onderweg hebben we een hele grote kale vlakte gezien met rotsen en af en toe een laag struikje. Ook zagen we regelmatig een groep huisjes met een muur eromheen. In die buitenmuur zat dan een soort winkeltje wat niet meer was dat een raam met chips, koekjes en frisdrank. Wij waren meer opzoek naar een terrasje in de zon. Om even een koffietje te doen. Op een gegeven moment zagen we een bord met de tekst TERRES. We namen deze zandweg, deze ging helemaal de heuvel op. De gok om door te rijden werd beloond met een super terras met prachtig uitzicht. Echt genieten! Met een vol buikje de weg vervolgen we naar Imlil. Een klein dorpje in de Atlas. Ons hotel heet ook Atlas. Maar dit is vaker bedacht zo blijkt. Er zijn 4 hotels die Atlas heten in dit dorp. Nu moet je ook weten dat het adres van het hotel volges google maps aan de hoofdweg ligt. Maar hier is alleen een parkeerplaats. We konden het echt niet vinden!!! Natuurlijk wil iedereen ons hier helpen. $$ En al vertrouwden we het niet meteen...nadat we per telefoon de eigenaar van het hotel hadden gesproken hebben we een lokal achterin de auto laten stappen om ons over een zandpad....door de droge rivierbedding.... langs de andere kant van de vallei weer tegen de berghelling omhoog te laten navigeren. Het uitzicht is fantastisch! We ontmoeten de hartelijke, sportief ogende Rachiet. Hij is dus de eigenaar van het hotel tevens wil hij ook onze gids zijn de komende dagen. De volgende ochtend vertrekken we met gids kok en ezel voor onze 2 daagse hike. Onderweg komen we geiten tegen en een ezel. Het is warm en ook best een zware klim.je moet steeds opletten waar je loopt, er is niet altijd echt een pad en de mengeling van grote en kleine stenen maakt de ondergrond erg wiebelig om te belopen. De tocht naar boven wordt beloond met een supermooi uitzicht. We gaan even naast elkaar zitten maar zeggen even niets...zo mooi en intens genieten! De ezel en de kok zijn op de bergrug achtergebleven. Ondertussen dat we de klim naar de top hebben gemaakt is er een super lekkere warme lunch voor ons klaar gemaakt. Compleet met kopjes thee zoals dat hier hoort en dat op 2740 meter hoogte in de middel of nowhere! Helemaal super! Nu nog afdalen naar het berberdorp waar we zullen overnachten in een authentiek berberhuis. Nadat wij wederom een kopje thee hebben gehad gaan we even rusten. Rachiet en de kok gaan ons avondmaal koken in de ranzig ogende keuken. Gelukkig komt er wel een heerlijke geur uit de pannetjes op het butaan-gaspitje. Het wordt een zeer koude en winderige nacht in het het berber huisje. Samen zijn we s'nachts nog naar het wc hutje gegaan. De volgende ochtend kunnen we onze ogen niet geloven! ☆SNEEUW☆ en veel! We waren wel voorbereid maar toch...bij marokko denk je toch aan woestijn, kamelen en 1001 nacht sferen. We kleden ons extra goed voor de terugweg over dezelfde berg maar nu met veel sneeuw. Onze gids kiest een veilige weg omdat door de sneeuw de kuilen, gaten en spleten niet meer zichtbaar zijn. Supervet was ook het beklimmen van de besneeuwde waterval! Echt een topdag!

1. Vincent:
    7 januari 2018
    Wow jullie hebben een super vakantie. Mooi verwoord al die belevingen. Veel plezier nog samen!!!
  2. Walter:
    Leuk joh
  3. Johanna:
    7 januari 2018
    Dit is nog mooier dan je verwacht had,
    Op sneeuw hadden jullie gerekend, maar wel super vet
    Dennis je hebt dus toch nog wintersport dit jaar.
    de foto's spreken voor zich, jullie genieten.
  4. Noortje:
    Wauw,super!!
    Veel plezier nog saampjes!!
  5. Chantal:
    9 januari 2018
    Het ziet er super uit, en klinkt nu al als een zeer geslaagde vakantie. nog heel veel plezier komende week.