Skoura

9 januari 2018 - Agdz, Marokko

Vroeg in de morgen stonden we met backpack op de rug klaar voor vertrek..tot we naar buiten keken. Alles was besneeuwd.. Rachiet, onze hoteleigenaar vertelde ons dat we toch echt nog niet weg konden. Als we mazzel hadden werd de weg schoongemaakt.. Maar dat kon ook nog wel eens een dag uren. We hadden ons er uiteindelijk maar bij neergelegd en lazen een boekje om wat tijd te doden.. tot Rachiet zei ze dat ze waren begonnen met vegen en dat hij ons naar de auto wilde brengen. Yes! Bij de auto aangekomen bleek het nog een klus om weg te komen, maar gelukkig had Rachiet nog wel wat mensen die ons hielpen. Nu was het toch echt; op naar Skoura! Deze plaats lag een stuk zuidelijker en om daar te komen moesten we een hoge bergpas oversteken. Rachiet waarschuwde ons; de politie kan die weg afsluiten dus wellicht redden jullie dat vandaag niet. Dennis was vastbesloten en waagde de gok. Na een hele besneeuwde, spannende en lange tocht door de bergen lukte het dan toch! Skoura was in zicht. Voorlopig even genoeg sneeuw voor ons.
Het guesthouse Sawadi lag buiten het centrum van Skoura en was niet op de kaart te vinden. Vanaf de maneroad waren de aanwijzingen ernaar toe goed te volgen. Dus om 2100 waren we er! Een fijn ontvangst volgde! Een Frans echtpaar runt het guesthouse en het voelt dan ook warm aan. Een mooie kasba met een prachtig tuin en mooie huisjes en een zwembad. Na een heerlijk diner doken we vroeg het bed in.
De volgende dag hebben we heerlijk ontbeten in de zon! Nog wel met dikke kleding aan, maar toch!
Erna zijn we naar de maandag markt in het centrum geweest. Kippen, schapen, vis en veel koopwaar werd verkocht. We waren de enige Europeanen dus hadden goed bekijks.
Nog een thee gedronken tussen de locals op een terras en toen een museum bezocht. De eigenaar vertelde uitgebreid over de gebruiken en rituelen van de berbergemeenschap. Interessant!
Erna nog even wat zon meegepakt bij de guesthouse en toen een massage genomen. Top! Ingrid moest nog wel even wennen aan de intensiteit van de behandeling; alle knopen werden doorgrondig en met Marokkaans temperament eruit gemasseerd.
Morgen vertrekken we naar mezouga en gaan we slapen in de woestijn! Een nieuw avontuur!

1. Boris & Chantal:
    9 januari 2018
    ....we gaan naar Marokko en nemen mee.....; ski-kleding!! Mooi jongens, geniet er van. Dikke knuffels hier uit ‘Beek van ons alle zes!
  2. Johanna:
    9 januari 2018
    massage, Ingrid was het nodig?
    het zal geen zachte massage zijn geweest, maar ze weten wel waar ze moeten zijn.
    weer een leuk verhaal, sneeuw zon eten en drinken.
    Het gaat goed zo, de tijd vliegt
    groetjes Johanna