Arequipa

10 januari 2015 - Arequipa, Peru

De nachtbus

In het spaans was al omgeroepen dat de bus een uurtje vertraging heeft. De Peruanen lijken dit heel normaal te vinden, ze gaan gewoon met zijn allen naar een voetbal wedstrijd kijken uit 1992. Ondertussen was het 21;30 uur geworden voordat de 12 uur durende busrit begon. Aanboord werden alle gasten meteen gevoederd waarna iedereen al snel sliep. Het uitgedeelde dekentje en kussenje was ideaal met de immer doorjankende airco op standje ijskoud. BINGO! om 6;30 werd ik wakker in de bus omdat er bingokaarten werden uitgedeeld. Goede oefening voor mijn spaans. Heb er eerlijk gezegd wel mijn boek spaans bij gebruikt voor de hogere getallen. Ondertussen kwam El Misty steeds dichterbij.image Dit is een vulkaan van 5800 meter hoog met gletsjer op de top. Een prachtige landmark en precies zoals je je een vulkaan voorstelt. De temperatuur loopt op van 23 in Lima en 27 in Huacachina voelt het hier wel 30 graden. Bij het busstation in Arequipa kennis gemaakt met Melvin en Fleur uit Schijndel. En de taxi gedeeld naar het hostel waar een supervriendelijke hostel maneger hen opwachte. Hij vroeg of ik ook onderdak nodig had, Si Senior! Das makkelijk, tot gisteren was alles vanuit Nederland geregeld door een bureau. Maar dat lokaal regelen lijkt van een lije dakje te gaan. Stadje verkent en naar het museum geweest, dit museum ging over het meisje dat......500 jaar geleden aan de Inka-berggoden is geofferd. Heel bijzonder want door de gletsjer was dit offer heel goed bewaard gebleven.image Daarna ben ik via de prachtige plaza de Armas naar een winkelstraat gegaan en heb me verdiept in de Alpaka wol. Want ik wil wel een Echte. Een alleraardigst incavrouwtje heeft me enthousiast vertelt over de wol. Je moet eraan ruiken; de 100% alpaka ruikt natural (als een koeienstal) en die waar een % Archriel in zit die ruikt meer chemisch. Waar je bij een echte alpaka oimageok op moet letten is dat het gewicht onderin 'hangt'. Daarna was een ijsco echt verdient hier in die hitte. Ze staan in dit stadje op verschillende plekken met Kaasijs, dit blijkt een heerlijk fris ijsje te zijn gemaakt van cocosmelk, lemon, suiker en kaneel. Een bijzondere combinatie en harstikker lekker. Adios Amigo's!image

1. Marielle:
    14 januari 2015
    Als je het het hebt over 'ik wil een echte', dan bedoel je toch wel zo'n leuke Aplaka he?! En niet gewoon over een vest of zo van 'echte' Aplaka wol? . Volgens mij heb je het erg naar je zin. Geniet ze!