Fietsen

6 september 2016 - Bogotá, Colombia

Zaterdagavond meteen na aankomst in het hostel ene Hans ontmoet. Met z'n kopje koffietweeën de omgeving verkent en na een echte kop colombiaanse koffie een paar redelijk authentieke barretjes bezocht. Leuk om te zien dat de locals aan de bar echt plezier uitstralen. Het lacht, danst of zingt mee met de Salsa en Cumbia die hard uit de boxen komt. Ambiance! Tijdens het ontbijt de volgende dag kwam ik Hans weer tegen. Eigenlijk wilde ik Bogotá verder te voet verkennen. Maar Hans had al met enkele dames afgesproken om een bike tour te gaan doen. Goed plan! Tijdens het fietsen ook weer veel nieuwe contacten gelegt. met de Brasiliaanse Ana PaulaSuper gezellig. Maar ook leerzaam. De gids vertelde ons dat we op een bijzonder historisch moment hier in Colombia zijn. De overheid en de Garillia's hebben voor vrede getekend. Binnenkort komen er verkiezingen en volgens onze gids gaan die verkiezingen veel impact hebben voor de toekomst van het land. Heel grofweg is het links stemmen voor het gedachtegoed van de Garillia's en rechts voor de gevestigde orde dat als conservatief wordt beleefd. Spannende tijden dus voor de Colombianen. Hier in de hoofdstad proberen ze met graffitiprojecten de straten leefbaarder te maken. Ik heb niet zo veel met graffiti maar  deze zijn wel mooi en er zit een mooie gedachte achter. Tijgrafiti met volk ervoordens de fietstocht door de stad hebben we in de middag ook nog een soort Colombiaanse bowling gedaan, hierbij moest je stenen gooien tegen een groot bord met klei en stukjes dynamiet in de vorm van een ontplofbaar driehoekje. BOEM is 1 punt en BOEM en in het spelbord colombiaanse bowlingmidden is 2 punten. Was heel leuk en door de kratten bier op tafel en de latin muziek hing er een echt Colombiaans sfeertje. Oh ja, en ook nog naar de markt geweest, hier een aardappel geproeft die naar appel smaakt. En een tomaat met de textuur van mango en een soort van reuze passion fruit. Die kon je zo leegsloeberen en was kei lekker:)vrucht leegsloeberemHier in Bogota zitten we op 2600 meter en dat kun je merken. Zodra je hier een inspanning levert merk je dat je hartslag en ademhaling eerder versnellen dan in het vlakke laaggelegen Nederland. Met een kabellift zijn we nog even met een groep van 7 Nederlanders en 2 Braziliaanse naar de top van de berg geweest. 3060meter. Vanaf hier had je een mooi uitzicht over de stad. In de avond ook nog gezellig gegeten met deze groep. Heerlijk eten onder genot van live Salsa muziek.