Aankomst Lima Peru

4 januari 2015 - Lima, Peru

Ola,

Vliegen

De reis naar peru, met een boeing 777, een van de grotere vliegtuigen van Klm. Moet ook wel want het is een direkte vlucht van 11.500 km. Onderweg heb ik gelezen dat die 777 en 747 maar maximaal 12.000 km kunnnen vliegen. Heel gezellig gehad met de crew onderweg, zat bijna meer in de keuken dan op mijn stoel haha.

Aankomst in Lima

Nu wordt het spannend. Jaa de rugzak ligt al klaar op de bagageband. Nu geld wisselen en GO! Achter de douane staan er echt heel veel mensen die je een dienst willen aanbieden taxi´s hotels enz. dus blij met de geregelde pick-up, ze staat me met een bordje Mr Dennis op te wachten. Met een busje rijden we helemaal naar de andere kant van Lima, Minaflores; het toeristische gedeelte.

1e hotel

Het is een eenvoudig hotel, wanneer ik op de deubel druk gaat een grote gietijzeren poort open. Loop een stukje door de tuin en wordt dan verwelkomt met een hartelijke ´Buenos tardes´´ Het is een oud hotel met van die hoge plafonds en gezellige woodcraft vensters en luikjes.DSC02998

Wees gewaarschuwd!

Ja, een gewaarschuwd mens telt voor 2, heb voor vertrek veel opmerkingen gekregen dat Peru toch wel gevaarlijk is om in je eentje te bereizen. Maar als je niet teveel met je relatieve rijkdom bent versiert dan valt het mee. Oh ja en s´avonds natuurlijk niet door donkere straten lopen. Duss, op mijn kamer het geld nog wat meer verstopt onder mijn kleding, horloge uit en me voorgenomen om de smartphone uit het zicht te houden.

Plattegrondje gekregen bij de receptie en aangelopen, het voelt toch veilig op straat hier. Mensen zijn echt heel vriendelijk, bijna schattig omdat ze gemiddeld veel kleiner zijn dan ik. Buenas noches :) is genoeg om contact te maken met de locals.

Late night snack

Ben aangekomen bij een typisch koloniaal plein inclusief grote fontijn, bankjes en bomen. Het is ondertussen 2200 uur en overal staan lange rijen. Yes, Peruanen houden van lekker eten! Ik bestel een Salsy Pappas Fritas en een (Jugo naranja)  J in het spaans wel goed uitspreken als een G anders verstaan ze je echt niet. Een Serveza gedronken in een bar en toen sloeg de jetlag door 6 uur tijdverschil genadeloos toe, dus terug naar hotel om te slapen.

Ontbijt maandag 5-1

Doot dezelfde jetleg vroeg wakker, lekker ontbijd met veel vers fruit en wat gepofte cereals. Die pot met coca blaadjes staat me aan te kijken dus ook mijn eerste kopje coca thee op. Later deze reis zal ik deze coca blaadjes ook nodig hebben tegen de hoogteziekte.DSC02995

Om 9 uur opgehaald door de gids, we gaan een stadstour maken. Er is 2 jaar geleden een nieuw bussysteem aangelegt en dit werkt prima om snel in het centrum te komen. We gaan naar de markt waar ik kennis maak met allerlei nieuwe soorten fruit. Granadilla is een soort reuze passievrucht, heel zacht en zoet vruchtvlees met pitjes. Lucuma is meer net als papaya maar dan meer creamy. Deze vrucht wordt in Peru veel in ijs en deserts gebruikt. Er was ook een vrucht die Chirimoya heet. Deze lijkt op annanas van buiten maar is ook creamy van binnen. En ze hebben roze bananen. DSC03002 Chia en Quinua, in nederland superfood maar hier gewoon op de markt samen met bv saffraan uiteraard veel goedkoper dan bij ons. Ook de takken kaneel van een meter lang maken indruk. Volgens de gids helpt zo´n stok tegen vliegen in de keuken. Nou die kunnen ze op de (ongekoelde)vleesafdeling van de markt dan wel gebruiken dacht ik nog...Daarna nog wat koloniale gebouwen gezien en een standbeeld van de bevrijder van de Spanjaarden. De wisseling van de wacht bij het presidentieel paleis. Daarna op mijn verzoek naar een bakker gegaan die broodjes met Chia zaad verkoopt en Quinua brood. Muchos Interesante! En lekker gezond. DSC03031Oh ja we hebben ook nog een traditionele Pisco Sour op in de oudste kroeg van Lima. Goed spul, smaakt naar meer ;)

DSC03061

Morgen pak ik de bus naar Ica...

Hasta mañana,

Dennis

ps kabeltje van camera vergeten dus foto´s volgen nog.

1. Rob:
    6 januari 2015
    En hoe zit het met de vrouwtjes daar???
  2. Linda basemans:
    Hoi dennis,
    Veel plezier daar en we volgen je!
    Doe voorzichtig!
  3. Petra Van Antwerpen:
    7 januari 2015
    Mooi geschreven Dennis! ! Je kan altijd nog schrijver worden.....!! Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal! !
  4. Marielle:
    7 januari 2015
    Leuk je uitgebreide verhaal al te lezen! Ervaar ze daar!
  5. Dion:
    Hoi MR. Dennis..

Leuk verhaal, en goed om te horen dat alles goed gaat!
    We blijven je van hieruit volgen, en kijken uit naar het volgend verhaal.

Veel plezier!
  6. Martijn:
    7 januari 2015
    Rob, kijk eens goed naar de foto's.
    Ik zie haar 1x aan tafel en verderop staat ze broodjes in te pakken voor mr. Dennis.

Schitterend verhaal Dennis en de foto's zien er goed uit!
  7. Noortje:
    10 januari 2015
    Mooi en leuk verhaal Dennis!fijn om te horen dat het goed met je gaat.ben benieuwd naar het volgend verhaal!geniet ervan!xxx
  8. Betsie de laat:
    15 januari 2015
    wat leuk dat je het zo schrijft als je het beleeft. geniet nog van de rest.
  9. Ronny en ingrid:
    17 januari 2015
    leuk om je te volgen Fijne reis verder