Nepal

10 januari 2020 - Kathmandu, Nepal

Na een vlucht van 15 uur met tussenstop in Abu Dhabi aangekomen in Kathmandu. Meteen  bij de landing zien we al een paar hoge bergen. Leuk weetje is dat 8 van de 10 hoogste bergen in de wereld in Nepal zijn. In de taxi naar het hostel vallen ons al een paar dingen op.

Het is hier koud en dat zijn ze niet gewend. Overal  kleine vuurtjes op straat, op de stoep en half in de open winkelpui. Mensen zitten er omheen om het warm te krijgen. Het is 10 graden buiten. Maar ook binnen in het hostel.  Gelukkig hebben wij een luxe kamer met een warmtestralende ventilator.

We eten rijst met verschillende soorten curry in een open restaurant met kaarsjes. Lekker en vriendelijk.

Een wandeling door de vieze stad laat ons vele Hindu tempels en stoepa zien.  Op de tempel complexen zien we veel

van die ronddraaiende gebedsmolens dat zijn houten of ijzeren tonnetjes met aziatisch schrift waar de Nepalezen een draai aan geven. Verder kopen ze een bloemetje om te offeren en ruikt het er naar wierrook.

Als we naar de Kumari lopen steken we de vieste rievier over die we ooit hebben gezien! Ze gooien er hun afval in maar we hebben ook brandstapels gezien op de oever. Overledenen worden op een brandend vlot de rivier op geduwd.

De Kumari is een meisje van 4 dat door volk en koning als een god word gezien. Het uitverkoren meisje mag nooit op voeten lopen en mag maar 1 keer per jaar naar buiten. We hebben haar gezien. 1 minuut keek ze door het raam naar buiten vanaf de bovenste verdieping van de speciaal voor de Kumari gebouwde tempel. Wij moesten haar begroeten in de namaste houding (de handen voor de borst gevouwen 🙏)

In de taxi kregen we een gesprek over de kasten en de 36 locale talen waardoor Engels ook door locals vaak als voertaal wordt gebruikt. Elke kast spreekt zijn eigen taal ook. Over dat kasten verhaal gaan we later meer te weten komen.

#Tempel#Stoepa#gebedsvlaggetjes#apen#Klankenschaal#AMIDEVA#Buddha Park#Monkeytempel#Durbar plein#Tamel