Coca Amazone Jungle

9 mei 2019 - Quito, Ecuador

Dag 1

Een turbulente vlucht van 45 minuten. Vermoedelijk vloog het vliegtuig niet zo hoog en door de wolken, vanwege de korte vliegtijd. Bij aankomst voelden we het meteen... een drukkende klamme warme lucht. Ingrid wist de pakkende vergelijking de maken met de vlinderkas in Burgers Zoo. Welkom in de Jungle!! Met een jeep werden we richting de rivier gebracht waar we onze gids Henry ontmoeten. Hij brengt ons in 45 minuten naar de jungle lodge met een smalle motorboot.

20190506_161134

Het ontvangst bij de jungle lodge is hartelijk. Hier ontmoeten we Patricia (M) en zijn team. Door de lange reisdag is het al laat. Nadat we onze backpacks in onze cabin hebben geplaatst gaan we met Henry een nog een jungle walk maken. Een korte want om 18.30 uur wordt het hier altijd donker.  Onderweg zien we WALKING PALMTREES !! Ja echt. Ze lopen 5 tot 15 cm per jaar. Je ziet dat de stam pas op 1,5 meter hoogte begint. Daaronder zie je wortels als tentakels. De palmboom gaat iets richting de zon groeien waardoor hij gaat overhellen en aan die kant groeit er dan een nieuwe tentakel. Hierdoor verplaatst de stam zich ook echt.

20190509_091226Na het avondeten krijgen we nog een nachtwandeling door de jungle. De gids voor op, Ingrid in het midden en Dennis stoer achteraan. Moet eerlijk bekennen dat ik regelmatig heb omgekeken en het pad achter ons bescheen met de zaklamp. Vaak hoorde je ritselende geluiden boven het geluid van de krekels uitkomen. We hebben vuurvliegjes ontmoet.20190506_201226 Dat is echt bizar, die geven dus echt een fel groen licht. Uit het niets! Echt magisch!  Verder

hebben we een reuze cavia (Black agutie) gezien en veel Kikkers, ook een hele grote en een giftige. (Die is rood met gele stippen, 4e giftigste dier ter wereld). Wat ook super vet was waren de helder rood oplichtende ogen van de kaaimannen. Die werden op afstand zichtbaar als je er met je zaklamp recht inscheen. Dit betekent  dat in ieder geval 4 kaaimannen ons in de gaten hielden! Daarna ging Henry met een tak in een rond holletje in de grond porren van 8 cm doorsnede. Een hele grote harige Tarantula werd zichtbaar....

Dag 2

De volgende ochtend worden we wakker van de jungle geluiden. De 'ramen' van onze lodge zijn  gemaakt van gaas. Om 6.30 uur werden we aan het ontbijt verwacht. Waarna we meteen in de vroegte weer een jungle hike gaan maken. Lekker, want het heeft vannacht veel geregend waardoor het nog niet zo broeierig is. De eerste verrassing vandaag is een wel hele grote boom. Prachtig begroeid met klimplanten varens en lianen. Deze boom luistert naar de naam Ceibo.

20190507_083432

Deze jungle hike omhoog wordt beloond met een uitkijktoren boven op de berg. Op de toren kijk je uit over de boomtoppen. We genieten van een levendig uitzicht met vogels, vlinders een rivier en een jungle tot aan de horizon!! Muy Bonito!

IMG-20190509-WA0019

Een zwart randje van de jungle wordt ook zichtbaar. Met een verrekijker zijn een handvol olieboringen zichtbaar. Later kunnen we de boringen naar olie ook horen. De overheid kan de verleiding van het makkelijke geld niet weerstaan.

Verder wandelend in de jungle maakt Henry pijlen van hout met zijn kapmes in het woud. Hij weet precies welk deel van de tak een mooie rechte sterke vezel heeft en maakt er een scherpe punt aan. Later gaan we hiermee nog schieten! Een stuk verder komen we een boom tegen met grote lange sterke doorns. Hier kun je een speer van maken door deze in een lange sterke rechte tak te stoppen. Het plan is om een hand vol termieten in de rivier te gooien en de vissen er dan zo uit prikken.

IMG-20190509-WA0021

In de middag peddelen we naar de lagoon waar we een prehistorische vogel zien die afstamt van de dinosaurus. Hij vliegt, z

wemt en loopt. (Hoedzin)

De volgende bijzondere vogel die duidelijk in deze jungle leeft is de Orowpendula. Die maakt grote hangzaknesten. Zijn vijand

is de  Tucan want met zijn lange snavel prikt hij door de hangzak om de jonge vogeltjes te stelen. Oro is goud in het Spaans en dat is ook de kleur van de staart van de pendula en pendula staat voor het op en neer bungelen van het hangzaknest. Ook zagen we hier nog vleermuizen vliegen, schildpadden zwemmen, een papagaai vliegen en nog meer orowpendulas(blauwe hangzakvolgels).

20190509_065648

In de avond nog een jungle Nachtwandeling gemaakt. Met twee duitse dames erbij waren we in goed gezelschap. We hebben veel gelachen met Bianca und Frid.

Dag 3

De Cacao plantage was al zichtbaar vanaf de motorkano omdat de plantage direct aan de oever van de rivier is. Aan water hier geen gebrek dus. Voor de eerste keer mag ik zelf een cacao vrucht open kappen. Heel vet! Hier wordt dus Chocolade van gemaakt! In de vrucht zie je de cacao bonen mooi in dubbele rijtjes zitten. Beschermt door wit slijm. We mogen proeven en bemerken dat het witte slijm lekker zoet is. De boon zelf is paars als je hem doorbijt en smaakt wat bitter. Daarom laten ze hier de bonen 10 dagen fermenteren in kisten samen met het zoete witte slijm. Dit is goed voor de smaak van de boon.

20190508_084244

We vervolgen onze weg langs de rivier en komen langs een 700 jaar oude Keipok tree, een heeele oude boom dus. Indrukwekkend mooi! Daarna weer verder de meeste inheemse bevolking woont aan de rivier. Want de rivier zorgt voor drinken je kunt er jezelf en je kleren in wassen en met een kano kun je gemakkelijk je geoogste waar naar de markt vervoeren. De gids heeft ons op voorhand verteld dat we een slap handje krijgen en dat ze ons weinig aankijken en weinig vertellen. Via de gids stellen we toch wat vragen en krijgen we een beeld van het leven hier. Ondertussen is de vis op het kampvuur gaar en krijgen we een lokaal feestmaal aangeboden. We moesten net als de locals met onze handen eten. (Gelukkig had Bianca een klein flesje desinfecterende alcohol bij) De vis smaakte overigens  zeer goed.

20190508_112527

In de avond Piranha vissen met stukjes vlees. Niks gevangen maar het was leuk om via de hengel te voelen dat die vissen zo agressief het vlees naast de haak af beten.

20190508_171221

Dag 4

Op deze laatste dag in de jungle gaan we nog even alles eruit halen!

Na ontbijt meteen op pad met 2 schildpadden. Deze waren door de lokale politie gered uit handen van illegale smokkelaars.

IMG-20190509-WA002620190509_072242

Onze eco lodge was trots dat zij de oprdracht hadden gekregen van het ministerie van natuur en welzijn om de grote schildpadden vrij te laten in de jungle. We hebben echt een moment gemaakt van de vrijlating van Piet en Sigfried. De plek was zorgvuldig uitgekozen. Met voldoende beschutting gras en een beekje met water in de buurt. Om dit te vieren zijn we in een Liaan geklommen. Dit was HILARISCH we voelden ons helemaal Tarzan en Jane!!!

IMG-20190509-WA0008

Net voor vertrek hebben we de blowpipe gebruikt. Traditioneel schieten inheemse mensen hiermee op dieren. In de de blowpipe ging een puntig houtje zo groot als een saté  prikker met wat katoenpluis eraan. De punt wordt normaal voorzien van gif wat het dier verdooft. Henry vertelde dat dit wordt gemaakt van de schors een giftige vine. Die schors wordt ingekookt tot lijmdikte.

IMG-20190509-WA0010

We deden het niet onverdienstelijk en zijn er nu van overtuigd te kunnen survivelen in de jungle.

Extra Jungle tips:

*Gooi droog katoen pluis omhoog, dit beweegt zich in de jungle altijd richting het westen.

*Met jagen ga je soms van de pad af. Knak blaadjes om elke paar meter zodat je de weg gemakkelijk terug vind naar de trial.

1. Petra Van Antwerpen:
    9 mei 2019
    Wat een geweldig avontuur!
    Nog heel veel plezier samen, en maak mooie herinneringen ❤️
  2. Vincent:
    Hoi Dennis en Ingrid,

Mooi geschreven, leuk om jullie ervaring zo te lezen. Jullie hebben weer een super vakantie! Geniet ervan!

Ps. Met Ted gaat het prima, het is een gezellige bende hier
  3. Johanna:
    Weer een mooi avontuur
    Ben benieuwd naar de mooie foto's